Selasa, Julai 20, 2010

EMPAT ADUN TAK PERNAH HADIRI MESYUARAT BAHAGIAN


Kemelut di antara pemimpin Umno Setiu, Terengganu tidak akan berakhir selagi mereka tidak dapat duduk semeja dan berbincang, kata ketua bahagiannya Datuk Mohd Jidin Shafie.

Mohd Jidin berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan empat orang ADUN kawasan tersebut yang memulaukan persidangan perwakilan Umno bahagian tersebut pada Jumaat lalu.

Keempat-empat ADUN itu ialah Ramlan Ali (Jabi), Abd Halim Jusoh (Permaisuri), Asha'ari Idris (Langkap) dan Khazan Che Mat (Batu Rakit).

Keempat-empat orang wakil rakyat itu dilaporkan memulaukan mesyuarat berkenaan sebagai tanda protes kepada kepemimpinan Mohd Jidin, yang juga merupakan ahli parlimen kawasan tersebut.

Dilaporkan, salah seorang wakil rakyat berkenaan, Ramlan Ali, bertindak demikian memandangkan Mohd Jidin tidak menunjukkan kesungguhan untuk menyelesaikan krisis kepemimpinan yang berlaku.

Mengulas perkembangan itu, Mohd Jidin menjelaskan bahawa masalah yang timbul di antara beliau dengan empat orang wakil rakyat tersebut sebenarnya berpunca daripada keputusan daripada pemilihan di peringkat bahagian pada 2008.



Katanya, dalam pemilihan pada 25 Oktober itu, Ramlan Ali bertanding menentang Mohd Jidin bagi kerusi ketua bahagian, namun Ramlan tewas.

Tambahnya, bagi mengelakkan perpecahan di kalangan anggota bahagian, beliau menubuhkan jawatankuasa tambahan dan melantik Ramlan ke jawatan tersebut.

"Bila kita berbincang, kita setuju lantik dia (Ramlan) sebagai ahli jawatankuasa tambahan dan kita lantik pada masa itu empat orang. Yang tiga orang ini terima dan hadir mesyuarat bahagian, tapi dia ini (Ramlan) terima pun tidak, hadir pun tidak," katanya lagi.

Tiga lagi wakil rakyat berkenaan bagaimanapun berjaya dalam pemilihan tersebut. Asha'ari Idris menang jawatan timbalan ketua bahagian, manakala Abdul Halim dan Khazan masing-masing berjaya mendapat jawatan naib ketua bahagian dan ketua pemuda.

Mesyuarat yang dirasmikan timbalan presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin itu bagaimanapun turut dihadiri ketua Umno bahagian Besut, Datuk Seri Idris Jusoh yang disebut-sebut sebagai ketua proksi bagi empat orang ADUN berkenaan.

Mohd Jidin ketika dihubungi Malaysiakini bagaimanapun enggan mengulas sama ada ketidakhadiran empat orang wakil rakyat berkenaan disebabkan kesetiaan mereka kepada Idris.



"Berkenaan itu saya tidak tahu. Saya tidak ada maklumat. Pada saya, saya tumpu kepada buat kerja. Soal (sokong) orang itu, orang ini, perkara biasa saja," katanya lagi.

Tambahnya, soal kesetiaan di kalangan pemimpin bahagian tidak timbul kerana isu pokok ialah ketidakhadiran mereka ke mesyuarat.

"Isunya, mereka tidak pernah hadir mesyuarat bahagian. Jadi saya hendak selesaikan kemelut macam mana kalau bertemu mata pun tak boleh?

"Kekesalan saya ialah mereka ini tidak hadir mesyuarat agung bahagian yang dirasmikan timbalan perdana menteri dan kekesalan itu disuarakan oleh timbalan perdana menteri semasa berucap. Ini yang sebabkan ahli-ahli agak marah.

"Mereka kena pikul tanggungjawab. Sebagai timbalan ketua bahagian, naib ketua bahagian, tanggungjawab mereka ialah hadir mesyuarat. Kalau mereka datang, walaupun selama dua minit, perkara ini tidak berbangkit lagi," katanya.

Beliau yakin, penyelesaian akan dapat dicapai sekiranya pemimpin berkenaan mampu untuk duduk semeja dan mengadakan perbincangan dengannya.

"Kita ini kalau dekat di mata, dekatlah sikit di hati. Penyelesaian boleh dibuat kalau perasaan kasih sayang itu masih ada," katanya yang turut menegaskan, pemimpin berkenaan bertanggungjawab kepada parti.
(dipetik dari www.malaysiakini.com)