Selasa, Julai 27, 2010

APA JASA SAMSUDIN KEPADA UMT?


Bekas Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Samsudin Osman, dilantik sebagai Pro Canselor Universiti Malaysia Terengganu (UMT) yang pertama berkuatkuasa 1 Februari tahun ini.

Pelantikan beliau telah diperkenankan Canselor UMT, Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah, pada majlis Konvokesyen Kali Kelapan yang berlangsung di Dewan Sultan Mizan UMT semalam.

Shamsuddin, 63, yang juga presiden Perbadanan Putrajaya, akan memegang jawatan tersebut sehingga 31 Januari 2013.

Pelik juga kenapa UMT lantik bekas KSN sebagai Pro Chanselor UMT? Apa jasa beliau kepada UMT? Lebih baik lantik bekas SUK Terengganu, Datuk Mokhtar Nong sebagai Pro chanselor sedangkan dia anak terengganu sedangkan Samsudin orang luar.

UMT atau nama lamanya KUSTEM sekurang-kurangnya ada juga berurusan dengan kerajaan negeri. Jadi apa salahnya lantik bekas SUK sebagai pro chanselor? saya sendiri tak tahu apa kriteria yang dibuat oleh Kementerian pengajian Tinggi dalam perlantikan Pro chenselor sesebuah universiti. kalau samsuddin jadi pro chenselor Universiti Malaysia sabah UMS) lojiklah, kerana beliau pernah jadi Pegawai Pembangunan Persekutuan di Sabah pada tahun 1990 dahulu.