Jumaat, April 16, 2010

DIN ADAM BUKAN ORANG BESUT


Pada minggu lepas ketika berada di Tingkat 4, The Mall saya ternampak buku KEMELUT POLITIK TERENGGANU oleh Zainal Yusof di sebuah kedai buku. Saya terus membelinya. Saya pun tak kenal siapa Zainal Yusof ini kerana saya tak pernah dengar namanya walaupun dia ada blognya sendiri, citrabangsa.

Saya terus membaca buku yang tebal itu. Banyak isu diulang beberapa kali dalam tulisan sebelumnya. Ini tidaklah menghairankan kerana ia dipetik dari tulisannya yang tersiar dalam blognya. Malah blog lesungbatu pun turut dipetiknya yang dimiliki oleh Zakaria Bidin.

Saya tidak mahu mengulas panjang buku ini yang kononnya Datuk Din Adam telah beri amaran kepada Hambali Latif yang kononnya dia terlibat dalam penulisan buku tersebut. Ada beberapa fakyat yang silap dalam buku itu kononnya Din Adam berasal dari Besut. Sedangkan dia berasal dari jerung, Marang.

Saya pernah duduk satu asrama dengannya di Sekolah menengah Sultan Sulaiman pada tahun 1978. Beliau adalah junior saya. Din memang seorang pelajar yang nanor di asrama ketika itu. Siapa sangka dia yang nanor boleh masuk politik dan jadi Exco Kerajaan Negeri. Itulah tuah badan Din Adam.

Dia bukan orang Bukit Besi. tetapi oleh kerana dia bekerja di Ketengah sebagai juruteknik, maka dia masuk UMNO di cawangan Bukit Besi. Nasibnya baik bila dia menentang wahab untuk jawatan ketua pemuda bahagian Dungun, maka dia menang pada tahun 1998.

Selepas itu dia dilantik ketua pemuda UMNO negeri terengganu yang kebetulan ketika itu Datuk Seri Hishamuddin jadi Ketua [pemuda UMNO Malaysia. Pada tahun 2004, beliau bertanding kali pertama di DUN Bukit besai dan terus dilantik Exco Kerajaan Negeri oleh menteri besar, Datuk Seri Idris Jusoh.

Seperti kata Zainal Yusof dalam bukunya itu, Datuk Ahmad said pernah menawarkan jawatan Exco kepada Din tetapi Din menolaknya kerana terlalu patuh kepada Idris. Kini idris sudah meninggalkan Idris kerana dilantik pegawai khas kepada Hishamuddin.

Banyak yang menarik ditulis oleh Zainal dalam buku itu. syabas kepadanya.