Ahad, Mac 28, 2010

PERWAKILAN MCA SUDAH MAAFKAN SOI LEK


Kemenangan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek sebagai Presiden MCA yang baru membuktikan bahawa para perwakilan MCA sudah memaafkan bekas Menteri Kesihatan itu yang terlibat dalam skandal seks.

Bekas timbalan presiden MCA itu mendapat 901 undi manakala bekas Presiden MCA, Tan Sri Ong ka Ting mendapat 833 undi manakala Presiden MCA, Datuk Seri Ong tee Keat mendapat 578 undi.

Para perwakilan MCA menolak Menteri pengangkutan untuk memimpin parti itu dengan memilih bekas menteri yang tidak menjadi ahli parlimen pun. Beliau tidak dipilih sebagai ahli parlimen pada pilihanraya umum 2008.

Usaha Ong ka Ting untuk memimpin MCA semula ditolak oleh para perwakilan dan nampaknya mereka lebih suka ia dpimpin oleh Dr Chua. UMNO sebagai rakan utama BN perlu menerima Dr. Chua sebagai presiden MCA yang baru dan Datuk Seri najib selaku Perdana Menteri perlulah melantik Dr Chua sebagai senator dan membawanya semula ke kabinet kerana itulah kehendak majoriti ahli-ahli MCA.

Dalam pertandingan timbalan presiden pula, Menteri kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai mengalahkan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Kong Cho Ha dengan majoriti 65 undi. Liow mendapat 1,171 undi manakala Kong memungut 1,106 undi.

Berikutan kelahnya Ong Tee keat dan Kong Cho Ha, dua kementerian akan kosong iaitu Menteri pengangkutan dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Adakah Najib akan melantik Dr Chua sebagai Menteri pengangkutan yang baru? Dan adakah naib presoden baru, Chor Chee heung akan dilantik sebagai Menteri perumahan dan kerajaan Tempatan?

Segala-galanya terjawab pada 31 Mac ini yang mana Najib kata ada satu kejutan besar akan berlaku pada hari tersebut. Mungkinkah rombakan kabinet baru dibuat pada hari tersebut yang bukan sahaja melibatkan MCA malah melibatkan semua parti komponen BN.