Selasa, Disember 01, 2009

KU LI BELUM BUAT KEPUTUSAN KETUAI KAUKUS


Bekas Menteri Perdagangan dan Perindustrian,Tengku Razaleigh Hamzah berkata keputusan sama ada beliau akan mengetuai kaukus mengenai royalti minyak Kelantan akan hanya diputuskan sekiranya kaukus itu mempunyai perwakilan seimbang daripada semua parti.

Tengku Razaleigh yang terbabit sejak awal penubuhan Petronas berkata, beliau tidak terdesak untuk membuat keputusan tersebut, tetapi mengharapkan kaukus itu diwakili oleh semua anggota parlimen dari negeri-negeri yang mengeluarkan hasil petroleum.

"Saya nak tengok supaya perwakilan (yang sertai kaukus) lebih menyeluruh. Kalau boleh. Itu yang saya nak sebelum saya bagi kata putus. Saya nak tengok supaya ia tidak ada kaitan dengan politik.

"Saya mahu lihat perwakilan yang seimbang daripada semua anggota Parlimen dari semua negeri khususnya daripada negeri yang mengeluarkan petroleum. Kemudian baru adakan kaukus. Tiada keperluan segera," katanya kepada pemberita ketika ditanya mengenai keputusannya berhubung pelawaan untuk mengetuai kaukus tersebut di lobi Parlimen di sini, Isnin.

Tengku Razaleigh sebelum ini dilaporkan berkata sedang menimbang pelawaan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk melantiknya menjadi pengerusi kaukus, namun beberapa hari selepas itu Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pula mahu beliau (Razaleigh) meneliti semasak-masaknya sebelum bersetuju mengetuai kaukus petroleum yang ingin dibentuk oleh pakatan pembangkang itu.

Menurut Muhyiddin pada dasarnya Barisan Nasional (BN) tidak terlibat dengan perkara-perkara sedemikian kerana terikat dengan prinsip parti.

Katanya, lebih baik Tengku Razaleigh teliti semasak-masaknya permintaan tersebut walaupun ia melibatkan negeri Kelantan, apatah lagi ia ditaja oleh parti pembangkang dan Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri mengusahakannya.

Mengenai saranan tersebut Tengku Razaleigh yang juga Anggota Parlimen Gua Musang berkata, soal tersebut tidak timbul sebenarnya kerana sebelum ini pernah wujud jawatankuasa di mana parti pemerintah dan pembangkang bersama-sama menubuhkan jawatankuasa bersama demi kepentingan rakyat.

"Soal fikir masak-masak tidak timbul. Sebelum ini sudah ada jawatankuasa, gabungan antara kerajaan dan pembangkang. Jadi tidak timbul isu kerajaan boleh duduk dalam jawatankuasa yang ditubuhkan pembangkang ataupun tidak. Jadi itu bukan isu, yang penting ialah kepentingan rakyat itu kita dahulukan," katanya.

Ketika ditanya pendiriannya berhubung bayaran wang yang diumumkan kerajaan kepada Kelantan yang sepatutnya royalti bukannya wang ihsan, Tengku Razaleigh berkata, perkataan wang ihsan tidak pernah ada dalam perjanjian, sebaliknya ia dipanggil bayaran tunai.