Isnin, Ogos 24, 2009

UMNO TAKUT DENGAN PILIHANRAYA KECIL?


Kenapa UMNO takut dengan pilihanraya kecil Kota Seputeh? Jelas ADUNNya, Dr. Abdul Isa Ismail tidak menghormati Speaker Dewan Undangan Negeri kerana tidak hadiri sidang dewan tanpa memberi sebarang alasan. Malah katanya beliau telah sms kepada ketua pembangkang, Mahazir Khalid memaklumkan ketidakhadirannya. Adakah Mahazir jadi spekaer Dewan Undangan negeri?

Ini susahnya bila ada juga wakil rakyat BN tidak tahu peraturan. BN nampaknya salah pilih calon sedangkan Dr. Isa sudah empat penggal jadi wakil rakyat.


Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, Datuk Dr. Abdul Isa Ismail diminta menimbang semula keputusan beliau yang mahu wakil rakyat Kota Siputeh, Datuk Abu Hassan Sarif mengosongkan kerusinya berdasarkan Artikel 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri.


Anggota Parlimen yang juga Ketua UMNO Bahagian Kubang Pasu, Datuk Wira Mohd. Johari Baharom berkata, kerajaan Kedah pimpinan Pas seharusnya menumpukan perhatian kepada pembangunan negeri itu daripada memenuhi kepentingan diri semata-mata.


"UMNO tidak menafikan kesalahan Abu Hassan tetapi perkara itu boleh diselesaikan tanpa melalui pilihan raya kecil," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Jitra semalam.


Beliau yang juga Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani berkata, kedua-dua pihak sepatutnya memberi tumpuan untuk menunaikan tuntutan rakyat dan usaha mengukuhkan ekonomi negeri.


Isu Abu Hassan menjadi kontroversi selepas Abdul Isa menulis surat kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) 17 Ogos lepas memaklumkan kerusi Kota Siputeh kosong kerana Abu Hassan dua kali berturut-turut tidak hadir persidangan DUN tanpa kebenaran Speaker pada 9 April dan 9 Ogos tahun ini.


Mengikut Artikel 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri, mana-mana anggota DUN yang tidak hadir persidangan dua kali berturut-turut tanpa kebenaran Speaker hendaklah mengosongkan kerusinya.


Abdul Isa sebelum ini bertegas dengan keputusannya dan menolak penjelasan Abu Hassan bahawa beliau sakit dan menolak permohonan maafnya.