Rabu, April 15, 2009

LAJIM NAFI KECEWA TIDAK DILANTIK MENTERI


Ahli parlimen Beaufort, Datuk Seri Lajim Haji Okin menafikan bahawa beliau kecewa kerana tidak dilantik menteri dalam rombakan kabinet yang dilakukan oleh Perdana Menteri baru, Datuk Seri Najib Razak minggu lalu.


Beliau dikekalkan sebagai timbalan menteri tetapi ditukarkan ke Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dari Kementerian Pengangkutan.


"Kuasa melantik menteri adalah kuasa Perdana Menteri. Tidak benar dakwaan bahawa saya kecewa tidak dilantik menteri penuh mewakili Sabah," katanya kepada blogger Memo Belakang ketika ditemui di majlis penyerahan tugas dari bekas Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Ong Ka Chuan kepada menteri baru, Kong Cho Ha di pejabatnya di Kuala Lumpur Isnin lalu.


Ahli parlimen Kimanis, Datuk Anipah Aman yang menolak tawaran Pak Lah sebagai timbalan menteri selepas pilihanraya umum 2008 dilantik sebagai Menteri Luar dari Sabah yang baru selain Shafie Afdal yang dilantik sebagai Menteri Pembangunan Luar Bandar.


"Walaupun saya menang ahli majlis tertinggi UMNO di tempat kelapan dan Anifah tidak bertanding jawatan majlis tertinggi, tetapi kemenangan itu tidak kena mengena dengan perlantikan menteri kerana ia adalah kuasa prerogatif Najib," katanya.


Sehubungan dengan itu, beliau bersyukur kepada Allah kerana mengekalkannya sebagai timbalan menteri di kementerian yang baru. Kementerian itu pernah menonjolkan beberapa ahli parlimen sebagai timbalan menteri termasuk Osu Sukam dan Azizah Mohd. Dun.


"Saya seronok bekerja di Kementerian Pengangkutan kerana menterinya, Ong Tee Keat memberi kepercayaan penuh kepada saya. Saya berharap menteri baru, Kong Cho Ha akan memberi kepercayaan yang sama seperti yang pernah diberi oleh Presiden MCA kepada beliau.


Katanya, ini adalah kali kedua beliau dari UMNO diberi peluang berkhidmat di bawah menteri dari MCA.


"Bila menjadi timbalan menteri dari UMNO yang diketuai oleh menteri dari MCA, ahli-ahli UMNO memberi harapan yang tinggi kepada saya untuk mengadu hal kerana mereka tidak mungkin mengadu terus kepada menteri sebaliknya saya yang menjadi jambatan di antara mereka dengan kementerian," katanya lagi.