Selasa, Mac 03, 2009

BUMIPUTRAISME TAK SAMA DENGAN APARTEID


Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menyelar pihak yang menyamakan ‘bumiputeraisme’ dengan dasar aparteid sebagai cuba meniup sentimen perkauman sekali gus memecahbelahkan perpaduan masyarakat di negara ini

Menurut beliau, sejak kebelakangan ini pihak pembangkang sering mengungkit serta mempersoalkan isu-isu yang sudah termaktub dalam Perlembagaan dan ini secara tidak langsung menjurus ke arah perpecahan kaum.

“Jangan samakan dasar aparteid dengan hak keistimewaan bumiputera kerana aparteid merupakan dasar yang menindas orang kulit hitam di Afrika Selatan.

“Sedangkan hak keistimewaan bumiputera merupakan dasar yang tidak pernah menindas serta menzalimi kaum lain di negara ini. Dasar berkenaan hanyalah memberi kelebihan dalam membela nasib bumiputera terutamanya golongan miskin,” katanya selepas melawat mangsa banjir di Kampung Paroi semalam.

Sebelum ini, Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor, Dr. Boo Cheng Hau membuat kenyataan yang menimbulkan kontroversi apabila menyamakan pemikiran membantu bumiputera dengan dasar aparteid.

Khairy mencabar pihak pembangkang menunjukkan persamaan antara kedua-dua dasar tersebut.

“Saya nak beri amaran kepada pihak pembangkang, jangan tiup sentimen perkauman dan jangan bertindak dengan cara yang tidak bertanggungjawab kerana ia akan membangkitkan kemarahan orang Melayu.

“Kita dalam Barisan Nasional (BN) ingin menjaga keharmonian negara tetapi sekarang pihak pembangkang seolah-olah seperti mahu menghancurkan perpaduan masyarakat berbilang kaum di negara ini,” ujar beliau.

Tambah beliau, masalah perpecahan kaum di negara ini mungkin tidak dapat dibendung sekiranya pembangkang terus membangkitkan isu-isu sensitif.

Mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mendakwa usaha membantu golongan miskin hanya diberikan kepada golongan bumiputera, Khairy memberitahu antara matlamat Dasar Ekonomi Baru (DEB) ialah membasmi kemiskinan di negara ini secara menyeluruh tanpa mengira kaum.