Khamis, November 06, 2008

TITAH SULTAN PERAK WAJAR DIBERI PERHATIAN


Titah Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah di majlis penyerahan memorandum Gabungan Melayu Perak di Kuala Kangsar semalam wajar diberi perhatian oleh semua orang Melayu.


Sultan Azlan meminta semua pihak menghentikan mempertikai perkara yang telah dipersetujui dalam perlembagaan. Ia dibimbangkan akan mengguris hati dan emosi orang Melayu.

Mujur kita masih ada Raja-Raja jika tidak orang DAP sudah jadi MB di Perak. Itu pun orang Melayu masih tak sedar diri sanggup sokong DAP yang kononnya memperjuangkan kepentingan semua kaum.


Sebarang pindaan perlembagaan menyentuh Raja-Raja serta bidang kuasa Raja Pemerintah merangkumi agama Islam, bahasa kebangsaan, kedudukan orang Melayu serta bumiputera di Sabah dan Sarawak perlu terlebih dahulu mendapat perkenan Raja-Raja.
Oleh itu orang Melayu tak perlu bimbang tentang kedudukan mereka kerana ia terjamin dalam perlembagaan.

Dalam pada itu orang Melayu kena ubah sikap. Jangan jadi alat orang bukan Melayu. Kerana DEB orang Melayu dapat tender. Tapi tender itu akhirnya disubkontrak kepada orang bukan Melayu kerana orang Melayu mahu kaya cepat. Yang dapat rasa daging orang bukan Melayu, yang dapat rasa kuah ialah orang Melayu kerana dasar mahu kaya cepat.


Orang Melayu sendiri yang mengkhianati orang Melayu. Bukan salah kerajaan kerana banyak peluang sudah diberi kepada Melayu tetapi kuota 30 peratus belum tercapai.


Bila orang MCA cadang buka kuota, kita marah sebaliknya kita sendiri yang menggagalkan kuota itu tercapai. Dapat saham, dapat projek terus jual projek kepada bukan Melayu. Bila keadaan ini berterusan, bila kuota 30 peratus itu akan tercapai?



Sudah sampai masanya bagi orang Melayu bermuhasabah. Lihatlah apa yang PKR dan DAP buat di Pulau Pinang dan Selangor serta Perak. Orang Cina yang tak pernah jadi GM PKNS dilantik sebagai pemangku GM. Oleh itu orang Melayu hendaklah kembali menyokong perjuangan untuk menegakkan kedaulatan orang Melayu.