Sabtu, November 01, 2008

CADANGAN MUHYIDDIN DITOLAK


Nampaknya cadangan Muhyiddin Yassin supaya majlis tertinggi UMNO mempercepatkan tarikh pehimpunan agung UMNO tidak dilayan oleh majlis tertinggi. Majlis tertinggi yang bermesyuarat semalam telah menetapkan tarikh perhimpunan agung UMNO dari 24-28 Mac 2009.



Pak Lah berpuas hati kerana majlis tertinggi tidak membincangkan isu pertukaran tarikh perhimpunan agung tersebut. Semalam genap lima tahun Pak Lah menjadi Perdana Menteri, majlis ulang tahun kelima langsung tidak diadakan. Beginilah nasib pemimpin yang mahu bersara. Tiada orang buat majlis mengenang jasanya sedangkan dari segi ketelusan di zaman Pak Lah lebih telus.



Kalau majlis tertinggi pinda pulak tarikh, nampak sangat majlis tertinggi tidak serius. Senang ubah tarikh dari bulan Disember 2008 kepada Mac 2009 dan balik semula ke Disember 2008. Jadi calon-calon ada masa yang panjang selama empat bulan untuk berkempen.



Dalam pada itu majlis tertinggi meminta semua calon atau ejen calon kembali ke kampung masing-masing. Majlis tertinggi difahamkan ejen-ejen itu sedang berkeliaran di hotel-hotel di Kuala Lumpur. Sejauh mana benar mereka main politik wang sukar dibuktikan kecuali ada perwakilan yang sudi tampil ke depan menyerahkan wang yang diterima kepada Lembaga Disiplin UMNO.



Ada cerita kononnya seorang calon telah beri kepada ejennya di Dungun sebanyak RM50,000 untuk dapatkan satu pencalonan bagi satu jawatan. Tetapi bila undi dikalah. Tak pasti sama ada wang itu sampai ke tangan perwakilan atau tidak. Jika sampai, mungkin calon itu sudah dapat pencalonan. Seramai 400 perwakilan kalau dapat RM100 seorang maknanya ejen dapat untung RM10,000.



Politik wang tidak dapat dielakkan. Oleh itu kalau nak main wang, mainlah. Tetapi jangan sampai kena tangkap sudahlah. Nanti naya macam kes Isa Samad dahulu.