Ahad, November 09, 2008

BAHAGIAN PEKAN TIDAK BERANI



Umno Bahagian Pekan membuat kejutan semalam, apabila tetap mencalonkan Datuk Seri Najib Razak untuk jawatan Presiden Umno, walaupun Majlis Tertinggi (MT) sebelum ini, memutuskan supaya bahagian itu dan Umno Bahagian Kepala Batas dikecualikan daripada membuat sebarang pencalonan.

Sebaik mesyuarat bermula pada kira-kira jam 11.30 pagi selepas Najib selesai memberi ucapan dasarnya, seorang perwakilan mencadangkan Najib dicalonkan juga untuk jawatan Presiden dan kemudian disokong semua ahli yang hadir.


Dalam cadangannya itu, perwakilan terbabit berkata, adalah tidak wajar semua bahagian Umno mencalonkan Najib tetapi bahagiannya sendiri tidak berbuat demikian.


“Sehubungan itu, saya mencadangkan Bahagian Pekan tetap mencalonkan Najib untuk jawatan Presiden tetapi akur dengan keputusan tidak mencalonkan calon bagi jawatan lain," katanya.


Tetapi nampaknya Pekan tidak gentleman kerana tidak berani calonkan Muhyiddin atau Ali atau Muhammad untuk jawatan Timbalan Prtesiden UMNO. Malah Pekan juga penakut untuk calonkan tiga orang calon Naib Presiden UMNO.


Sedangkan melalui bahagian ini mungkin Dr. Jamaluddin Jarjis, Dr. Zahid Hamidi dan Hishamuddin akan mendapat pencalonan.


Sekurang-kurangnya bila Pekan calonkan Muhyiddin, ia dapat memberi petunjuk kepada ahli-ahli UMNO bahawa Najib mahu Muhyiddin sebagai timbalannya. Bila Pekan tak buat pencalonan, maka para perwakilan terpaksa buat pilihan sendiri yang mungkin bertentangan dengan kemahuan Najib.


Najib mungkin tidak mahu Muhyiddin yang akan menyukarkan masa depan politiknya. Mungkin Ali yang jadi pilihan Najib kerana Ali lebih bersih dari Muhammad.


Di Wangsa Maju, Muhyiddin dicalonkan untuk jawatan nombor dua tetapi tidak semestinya Najib mahukan Muhyiddin walaupun Wangsa Maju diketuai oleh setiausaha politiknya, Datuk Shafie Abdullah.